lauantai 21. syyskuuta 2013

Näin muokkaan kuviani

Tämä haaste on jo kiertänyt melkein kaikilla kynsibloggaajilla, mutta kiinnostaako ketään enää tämän yhden viivästynyt tarina siitä, miten kuvat täällä päin muokataan?

Olin jo ihan varma etten saa tätä haastetta, mutta sitten Fani heittikin sen tänne. Suuri kiitos siis Fanille! :) Mun on pitänyt tämäkin jo tehdä aikasemmin, mut en vaan oo saanut aikaseksi. Mennäänpä nyt kuitenkin asiaan..

Hahah ja niin tässä nyt jo ne kerran unohdetut säännöt :D
1. Kiitä tietenki haasteen antajaa taas tästäkin urakasta!
2. Sisällytä postaukseen alkuperäinen täysin muokkaamaton kuva ja muokattu kuva.3. Kerro mitä yleensä teet, kun muokkaat kuvia blogia varten sopivaksi. Mitä ohjelmaa käytät?4. Haasta viisi muuta bloggaajaa!

Kuvauksessa kamerana mulla toimii Canonin vanha järkkäri EOS 450D. Toi alkaa olla jo vähän rikki, koska tarkennus ei meinaa pelittää ja värit se heittää välillä tosi haaleiksi. Oon nyt oppinu ton kanssa kuitenkin elämään, vaikkakin välillä on ihan tuskaa kuvata kynsiä kun se ei meinaa tarkentaa.

Vajaa vuosi sitten tein yhtenä iltana nopeesti pienestä pahvilaatikosta mulle light boxin, joka laiskuuteni takia pysyy kasassa teipillä ja sinitarralla. Se on vähän liian pieni ja kangas on hiukan liian ohut, koska kuvat palaa yläosasta usein puhki. Oon mä senkin kanssa oppinu jotenki elää, mut jos sitä vaikka sais joku päivä aikaseksi tehdä isomman ja kestävämmän. :)

Koska mulla ei oo makro-objektiiviä vaan ihan tavallinen Canonin EF-S 18-55mm, niin kuvat pitää ottaa aika kaukaa. Alla on alkuperäinen kuva, jolle ei oo tehty muuta kuin pienennetty, ja sen alapuolella sitten muokattu kuva. Alkuperäisestä ei oikeen mitään näin pienenä nää, joten tästä pääsette katsomaan vähän isommassa koossa sitä.



Kuvanmuokkausohjelmana mulla on ilmainen versio PhotoFiltrestä, joka on ihan toimiva (parempia en osaa käyttää :D). Kuvia pyrin muokaamaan mahdollisimman vähän, mut ton kameran takia aina joutuu valotusta ja kontrasteja säätämään. Ja koska tarkennuksen kanssa on hiukan hankalaa, niin välillä pitää vähän terävöittää kuvia.

Kuvat rajaan aina uudestaan, koska joudun ottaa ne niin kaukaa. Lisäksi pienennän ne blogin leveyteen sopiviksi, eli leveydeltään kuvat on nykyään 625 pikseliä. Lopuksi laitan aina vesileiman kuviin.

Haaveena ois uusi kamera - ihan vaan runko riittäisi, koska ei noissa objektiiveissä mitään vikaa ole. Ja se uusi ja isompi valoteltta. Voisi siihen hankkia myös mustan taustan, koska mun mielestä se on kynsikuvissa kivempi. Tuo valkoinen kun tuppaa aina näyttämään ihan harmaalta tai sitten ylivalottuneelta.

Oon nyt tosi tylsä enkä haasta ketään. Ihan tosi, mulla ei tuu mieleen yhtäkään kynsiblogia, joka ei olis tätä tehnyt. Mutta tehkää toki tämä jos ette vielä ole! Näitä on ainakin musta ollut kiva lukea :)

3 kommenttia :

  1. Olen muutaman muunkin nähnyt mainitsevan, että "kuvat pitää ottaa kaukaa", mutta en ymmärrä, mitä se tarkoittaa..? Onhan ihan peruspokkareissakin olemassa makromoodi, jolla voi ottaa tarkkoja lähikuvia eikä tarvitse kuvata noin kaukaa - olen käyttänyt digikameroita vuodesta 2002 vai 2003 asti ja jokaisessa kamerassa on ollut makromoodi tarkkaan lähikuvaukseen. Mitä tapahtuu, jos yrität kuvata lähempää?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä voin vastata tohon sun kysymykseen ja samalla antaa Annillekin vinkkiä :)

      Pokkareissa on tavallaan ihan kaikki rakennettu sisään siihen kameraan. Järkkärissä sen sijaan riippuu ihan täysin siinä kiinni olevasta objektiivista, esimerkiksi juuri mikä on sille pienin mahdollinen tarkennusetäisyys.
      Mulla on kanssa omassa objektiivissa pienin mahdollinen etäisyys puoli metriä, mikä tarkoittaa ERITTÄIN hankalaa kuvausasentoa :D Tuon tarkennusetäisyyden saa pienemmäksi ja pääsee lähemmäs kuvaamaan vaihtamalla objektiivin kokonaan makrokuvaukseen sopivaan. Toi homma vaan maksaa maltaita koska lähes kaikki objektiivit maksaa useita satasia.
      Itse ratkaisin homman 4 d:n lähilinssillä, joka ruuvataan objektiivin päähän suotimien tavoin. Se lyhentää tuon objektiivin kanssa tarkennusetäisyyden 15 senttiin kennosta. Toinen vaihtoehto on laittaa rungon ja objektiivin väliin loittorenkaita, jotka kanssa lyhentää tarkennusetäisyyttä. Loittorenkaista en osaa googlettamatta sanoa, mutta lähilinssejä saa tosi halvalla. Oma maksoi 16e ja se on helppo kiinnittää tai ottaa pois vaikka joka kuvaa varten erikseen :)

      Tulipas romaani :D Toivottavasti tosta sai jotain selkoa.

      Poista
    2. Ensin Papulle: jos yritän ottaa kuvat lähempää, niin kamera ei vaan tarkenna tarkennusetäisyyden takia. Ja jos laittaa makroasetuksille, niin kaikki säädöt tulee automaattisesti, ja mä en kuvaa automaatilla. Aina saa paremmat kuvat manuaalisäädöillä kuin automaattisilla, jos osaa kameraa vähänkin käyttää. :)

      Aika hyvin Lunalii tuossa onkin jo kertonut kaiken oleellisen. :) Ja kiitos noista vinkeistä; mulla ei todellakaan oo rahaa makro-objektiiviin, mutta tollanen lähilinssi houkuttelis. Oon lukenut muistakin blogeista niistä. Mutta toisaalta, ensin vois uuden kameran hankkia, koska en usko lähilinssin pelastavan tarkennusongelmaa, joka kamerassani on.

      Poista