perjantai 27. joulukuuta 2013

Do it yourself! Or...with a cat

Uudesta valoteltasta oonkin jo maininnut täällä aiemmin. Reilun vuosi sitten tein mun ekan valoteltan erittäin nopeasti puolessa tunnissa. Kokosin sen heikosta pahvilaatikosta ja paperit sekä kankaat kiinnitin sinitarralla ja teipillä. Voitte vaan uskoa, että siitä ei tullut mikään kestävä. Kamalaltahan tuo jo silloin näytti, ja aattelin, että teen kohta kuitenkin uuden. "Kohta" tarkoitti tässä tapauksessa yli vuotta... Mutta vihdoin tartuin itseäni niskasta kiinni ja tein uuden. Hyvinhän tuo vanha virkaansa toimitti, mut monessa tilanteessa se osottautui liian pieneksi ja hankalaksi.

Sain totta kai pienen nelijalkaisen apulaisen sekä työnjohtajan urakalleni. Siispä annetaan eksoottisen apurin, Zumban, kertoa vähän tapahtumista. Näin siis teet valoteltan kissan kanssa!

*****

Kaikki alko siitä kun mulle tuotii iiiso pahvilaatikko kotiin. Sinne mahtu tänkokonen kissa oikeen loistavasti ja se takas hyvän vaanimispaikan. Jostain syystä laatikon kansi kuitenki leikattiin irti ja mä olin ihan kauhuissani. Yritin niitä saksiakin estää, mut en voinu kuitenkaa mun kallisarvosia viiksiä uhrata siihen hommaan. Niimpä mun pahvilaatikosta tuli kanneton. Pystyin mä silti siellä oikeen hyvin oleilla.


Seuraavana päivänäkään pahvilaatikkooni ei jätetty rauhaan. Joku terävä esine apunaan omistaja alko viillellä sitä. Mikä avuton ihminen, mä oisin hoitanu asian oikeen hyvin kynsieni avulla. Ja tuo ei muka voi kynsillä laatikkoa viiltää kun ne hajoaa. Hah, sanon minä, heikkoa. Niimpä laatikkoni kahdelle sivulle leikattiin isot aukot.

Siinä samassa löysin kivoja rullia huoneen lattialta. Siis oikeesti, ihan huippua kun mulle tarjotaan tällasia viihdykkeitä! Mä siinä sitte sukeltelin kartonkirulliin - edes takas. Jotain mulle huudettiinki, mut kun hauskaa kerran on, niin mitä sitä henkilökuntaa kuuntelemaan. Niittenhän sitä paitsi pitäs mua kuunnella, eikö vaan?


Jostain syystä omistaja ei yhtään ilahtunu mun pienestä stailauksesta. Mun mielestä ne kartongit on nyt paljon hienommat kun ennen mun rei'itystä ja kynnenjälkiä. Henkilökunta ei sitten osaa yhtään arvostaa mun taiteellisuutta.


Rullat vietiin multa, mut jäihän vielä pahvilaatikko - tai niin ainaki luulin. Tässä vaiheessa nimittäin kyllästyin omistajan säätämiseen ja kävin päiväunille. Työnjohtajana oleminen on tosi rankkaa, joten suosittelen säännöllisiä päikkäreitä tarvittaessa. Mun herättyä huoneessa leiju kamala haju ja laatikko oli muutettu valkoseks. Siis tajuutteks, mun hieno ympäristöön sopiva vaanimispaikka oli liimattu täyteen valkosia papereita. Voisin pieneksi muistutukseksi terottaa kynteni sohvaan, jotta tajuisvat mitä on menny tekemään.

Lajitoverit, muistakaa tietenkin pitää huoli myös ruokatauoista. Mut muistakaa, et laatikkoonne ei kannattais jättää kuitenkaan henkilökunnan käsiin. Mä en ymmärrä, miten laatikon aukotkin oli yht'äkkiä peitetty kankailla. Mähän vaan söin ja nukuin. Pitäishän sitä nyt työnjohtajalla kaikki hyväksyttää, mut näköjään omistajalla on vielä vähän opittavaa: työnjohtaja valvoo ja neuvoo, ja työntekijä tekee mitä tarvitsee.

Tämän jälkeen omistaja jotain selitti että laatikko ois valmis. Pilalla se mun mielestä on. Kaiken lisäks se nostettiin mun ulottumattomiin, ennenkuulumatonta. Niinkun mä nyt sen hajottaisin, korkeintaan vaan leikkisin ja stailaisin, niinku taustakartongitki.

Mutta siis otan tottakai kaiken kunnian kehuista, joita laatikko saa. Sehän on mun aina ollu ja mä ohjeistin mitä pitää tehä. Se vaan on toinen juttu, onko mua kuunneltu. Loppuen lopuks musta on ihan sama, mitä mieltä laatikosta ootte, siinähän kuitenki on hienot stailatut taustat.

Zumba kiittää, kuittaa, ja lähettää lajitovereilleen terveisiä.


*****

Tosiaan tuossahan melkeen kaikki oleellinen tulikin? Ostin tällä kertaa kartongit taustoiksi, valkosen ja mustan. Oon nyt käyttäny mustaa kynsiä kuvattaessa, ja se on kyllä tosi hyvä! Kuviakaan ei tartte muokata niin paljoa; valkosen taustan kanssa kuvista tuli tosi laimeita. Valkonen toki pitää olla lakkapullojen ym. kuvaamiseen. Nyt valoteltta on myös tarpeeksi iso, ja oon ainakin tosi tyytyväinen siihen! :)

Ja tällanenhan siitä tuli:


On muuten tosi huono kuva, kun tänä aamuna sen unisena otin... Anyway, tuo musta tausta on irrallinen, mut pidän sitä yleensä tossa. Jos valkosta taustaa tarvii, niin kiinnitän sen vaan sinitarralla mustan päälle.

Valoteltoille teko-ohjeita löytyy netistä googlettamalla, joten tarkkoja ohjeita en nyt kirjottanut. Välivaiheitakaan en sen kummemmin kuvannut, mitä nyt noita Zumban säätöjä. Kysykää toki, jos on jotain kysyttävää tuosta valoteltasta. :)

14 kommenttia :

  1. Pikku apulainen työssään:D
    Mulla on kans valoteltassa normaalisti musta tausta mutta kun kuvaan lakkapulloja, laitan teltan sisälle pahvilaatikosta rakennetun ja valkoisella pahvilla vuoratun rakennetun "lavasteen"

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se kyllä osallistuu ihan kaikkeen... :D

      Hei vähänkö toi on hyvä idea! Mä tosin oon niin laiska itte, etten jaksais tollasta tehä :D Valkonen kartonki hoitakoon asian.

      Poista
  2. Ihana postaus! :) Ja hirmu söpö tää sun työnjohtaja ;D

    VastaaPoista
  3. Hauska postaus! :D Mä muistelen kans että mulla olis ollut kissamaista seuraa kun tein valotelttaa (jota en tosin käytä mutta kumminkin).

    Mä huomasin silloin kauan sitten mustaan taustaan siirtyessäni juuri tuon saman, että valkoinen tausta saa kuvat näyttämään jotenkin laimeilta. Ehkä se johtuu siitä että ihon ja taustan välille ei synny tarpeeksi kontrastia tai jotain..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Nuo kissat tuppaa sitten kaikkeen mukaan.. :D

      Joo voi olla, mua oikeen häiritsi se, että kuvia piti muokata ihan rankalla kädellä. Nykyään ei tarvii juurikaan mitään tehdä :)

      Poista
  4. Hahah voi että! En kestä tuommoisia ruttunaamoja <3 Aivan ihana!
    Ja oon varmaan joku outolintu, kun diggailen omissa kuvissa eniten vaaleaa taustaa. : D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne on kyllä mun mielestä ihan söpöimpiä! ♥ :D

      Mun kuvissa valkonen tausta näyttää aina ihan harmaalta ja värit tosi laimeilta. Oon aina ihmetelly, miten sun kuvissa tausta on aina niin kirkas! Ehkä osaat vaan kuvata paremmin ;)

      Poista
  5. Ihanainen kisuli. Myö ollaan miehen kanssa etsitty exotic-vaavia. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi että, tää rotu on ihan mun suosikki :) ♥

      Poista