tiistai 22. joulukuuta 2015

Essence-ongelmia

Nyt on vuorossa hiukan (okei, hiukan ei riitä alkuunkaan) tekstirikkaampi postaus, mut en vaan voi olla kertomatta tapauksesta Kärkkäinen ja Essencen Trend editionien arvoitus. Mikäli et jaksa lukea, niin suosittelen kuitenkin katsastamaan kynnet postauksen loppupuolelta :)

Kun Essence-mies kertoi kausituotteiden saapuneen Lahden Kärkkäiselle, kävin seuraavana päivänä katsomassa tilanteen. Hyllyt oli tosi tyhjinä eikä trend editioneita näkynyt. Ajattelin, että ei niitä hyllyyn oltu vielä keretty laittaa, sillä lähetys oli saapunut edellisenä päivänä.

Käytiin samassa paikassa myös seuraavana päivänä, ja ilokseni huomasin hyllyjen täyttyneen - tosin vain perusvalikoiman tuotteista. Kello lähenteli jo sulkemisaikaa, mutta päädin silti etsiä myyjän ja kysyä kausituotteista. Koska hyllyjen tuotteet oli lisääntyneet huimasti edellispäivään verrattuna, ajattelin kausituotteidenkin saapuneen.

Etsinnän jälkeen löysin myyjän, jolta varmistin vielä, tietääkö hän kosmetiikkaosastosta. Koska vastaus oli myönteinen, kysyin Essenceistä. Vastaukseksi sain, ettei tuotteet ole vielä saapuneet. Tässä vaiheessa aavistin jo pahaa, mutta kerroin silti, että tuotteet on lähetetty maahantuojalta, joka on ilmoittanut tuotteiden saapuneenkin jo myymälään. Myyjä väitti silti, ettei tuotteita ole, hyllyjen täydennys johtui jostain alalaatikoiden tyhjennyksestä, ja postin lakkoilun hidastavan tuotteiden saapumista. Hän ei edes uskonut, vaikka sanoin maahantuojan kertoneen, ettei postin lakot vaikuta heidän toimituksiinsa.

Lähdin ärsyyntyneenä paikalta ja päätin vielä käydä Essence-hyllyillä. Hyllyjen vierestä, vähän matkan päästä, löytyi ostoskärry täynnä Essencen laatikoita. Osa oli tyhjiä ja osa vielä avaamattomia, eli selvästi kysymäni lähetys kausituotteineen oli niissä laatikoissa. En mennyt kuitenkaan enää myyjän luo, koska häntä ei selvästikään maksava asiakas kiinnostanut. Kyllähän fiksu myyjä olisi jo tuotteista ensimmäisen kerran kysyttäessä varmistanut, onko tilaus tullut vai ei. Sitä paitsi mulle väitettiin päin naamaa, että tuotteet eivät olleet saapuneet vaikka näin ne käytävällä. Ei siinä mitään, jos myyjä ei olisi tiennyt asiasta, mutta hän aluksi sanoi tietävänsä kosmetiikkaosastosta. Kyllä suututti.

Lohdutukseksi nappasin hyllystä kynsilakan ja koristeteippiä ja menin seisomaan ylipitkään kassajonoon. Selvästi kaikki oli päättäny juuri silloin lähteä joululahjaostoksille ja ostaa lahjat samalla koko suvulle tukkien kaikki kassat. Siinä sitten seistiin yhden lakan ja teippipaketin kanssa, ja meinasin jo suutuspäissäni viedä tavarat takaisin hyllyyn ja lähteä. Samassa edelläni ollut mies kysyi, oliko mulla niin pienet ostokset, ja tarjosi mahdollisuutta mennä heidän edelle jonossa. Kuinka iloiseksi tuo teko saikaan pienen ja ärsyyntyneen ihmisen! On maailmassa vielä hyviäkin ihmisiä jäljellä :)

En antanut asian olla, vaan kirjotin seuraavana päivänä palautteen Kärkkäiselle. Jos kahtena päivänä ajan suuntaansa noin 20 kilometriä myymälään ja saan huonoa asiakaspalvelua, niin en todellakaan jätä asiaa siihen. Sain heti seuraavana päivänä vastauksen, jossa pahoiteltiin tilannetta ja luvattiin lähettää mulle haluamani Trend edition -tuote maksutta. Pitkän googlettamisen jälkeen päädyin valitsemaan yhden Merry Berry -sarjan huulipunista. Ilmoitettuani asiasta kului 15 minuuttia, ja sain vastauksen, että tuote on jo lähetetty. Vihdoin hyvää toimintaa, ihanaa! Joku voi pitää mua tosi ärsyttävänä ja hankalana asiakkaana, mutta ei mua ainakaan edes vähäinen kahden ja puolen euron hyöty kaduta. Asiakaspalvelunhan pitäisi toimia.


On mulla muuten kynnetkin esiteltävänä! Kaupasta tarttui tuolloin likaisenvihreä Essencen Discreet Agent, jonka ympärille suunnittelin lakkauksen. Halusin päästä myös käyttämään ostamaani hopeanpronssista koristeteippiä. Valitsin muutkin käytettävät lakat Essenceltä, koska näyttäähän kolme saman merkin lakkaa paljon kivemmalta tarvikekuvassa.. :D Vielä kun merkin lakoista löytyi sopivat kaverit Discreet Agentille.

Peukaloihin, etusormiin ja pikkurilleihin lakkasin pohjalle Discreet Agentia, jonka koostumus yllätti täysin. Odotin koostumuksen olevan yhtä paksua kuin muissakin geelilakoissa, mutta se olikin aika lirua. Eka kerros levittyi huonosti kaljuuntuen, toinen kerros oli jo parempi. Peittävyyteen olisin laittanut kolmannen kerroksen, mutta liukuvärjäyksen pohjaksi kaksi kerrosta riitti. Töpöttelin liu'un Discreet Agentilla ja hopea-kultaisella On Air! -glitterillä.


Teippikynsien pohjalle lakkasin Dare It Nudea kerroksen, jonka päälle tein liu'un nudella ja vihreällä. Liukua täytyi kyllä kerrostaa jonkin verran, kun en meinannut saada siitä hyvää. Ei se vieläkään täydellinen ollut, mutta aattelin sen kelpaavan teippien alle.

Teippien laitto ei ollut ruusuilla tanssimista, ja se hoitui tuttuun tapaan: asetin tärisevin käsin teipin suunnilleen oikeaan kohtaan ja huusin "TOHON", mistä poikaystävä tiesi painaa teipin kiinni siihen. Sen jälkeen kuulukin käsky "LEIKKAA", minkä jälkeen ensimmäinen vaihe toistu. Hyvin suju muuten, paitsi että ei-niin-kuivunut lakkapinta oli hiukan haasteellinen siinä vaiheessa, kun teippi meni vinoon ja se piti siirtää. Kello oli kuitenkin jo sen verran, että ei ollut aikaa odotella lakkojen kuivumista, mikäli tahtoi vielä lukea seuraavan päivän kokeeseen.

Lopputulokseen sai kuitenkin olla ihan tyytyväinen, tosin idea oli ehkä hitusen parempi pään sisällä.. :) Ei näistä muuta valittamista ollut kuin vähän väliä koholle nousseet teippien päät.


Saatoin muuten tehdä historiaa kirjoittamalla blogini pisimmän postauksen. Ei voi kun hattua nostaa, jos joku lukee vielä tätä!


Essence - Dare It Nude
Essence - Discreet Agent
Essence - On Air!

Essencen koristeteippi

14 kommenttia :

  1. Eihän tää mikään pitkä ees ollut :)
    Hatunnosto teippien asettelusta! :D kun tolleen jätettynä ne pitää olla just eikä melkein oikeen mittasia!
    Ja ihan oikein kun laitoit palautetta! Joo, myyjä on vissiin halunnut vaan susta nopeesti eroon, mut eihän silti silloin valehdella(!) asiakkaalle! Kaikkia ei vaan pitäis päästää asiakkaiden pariin.. :D (oon ite ollu eri kaupoissa töissä vuosia)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin pidempi kuin mitä yleensä kirjotan :D

      Kyllähän teippeihin aina aikaa uppoaa, ja vaikka kuinka koitan leikata ja viilata päitä, niin silti ne nousee koholle. Mut ne näyttää kivoille sen aikaa kun kestää :)

      Tosi usein saa oikeesti ihmetellä, että millä perustein kauppoihin valitaan henkilökuntaa.. Mulle on myös kaupan työt osikseen tuttuja, kun äiti on aina ollut töissä kaupassa ja sitä kautta itekin välillä.

      Poista
  2. Hahaa! Ihana postaus :D. Mua niin kiukuttaa tollainen asiakaspalvelu. Tosi monesti huomaa jo myyjän naamasta, että kaveri valehtelee ihan päin läsiä. Palaute on tärkeää, ettei vaan jäädä puhisemaan keskenämme vaan kerrotaan oikealle taholle asiasta. Palautteen antaminen ei ole valittamista, vaikka me suomalaiset niin monesti ajatellaankin. Mulle on moni kauppias jopa suuttunut antamastani asiallisesta palautteesta. Eivät esim. usko, että heidän verkkokauppansa sivut eivät toimi niin kuin pitäisi. Kauhea kinaaminen yksinkertaisesta asiasta ja minä vain halusin kertoa heille, että voisitte muuttaa jonkin asian asiakasystävällisemmäksi niin ei tulisi virheitä. Mutta suomalaisen mielestä minä olen valittaja ja siihen pitää vastata hyökkäämällä. Käsittämätöntä. Mutta asiasta viidenteen. Mä tykästyin tähän Essencen agenttilakkaan heti kun sen näin. Ei ole varmaan vielä kuitenkaan kynsille ehtinyt. Upeat kynnet sait aikaiseksi. Vitsi, jos mä joku päivä saan miehen leikkaamaan ja asettelemaan teippejä niin lupaan kirjoittaa asiasta postauksen :D.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Tällasissa asioissa hyvä puoli on aina se, että ainakin saa blogiin juttua kirjotettua :D Kirjotin tätä tekstiä kyllä niin suutuspäissäni, että piti pariin kertaan miettiä, mitä nyt kehtaakaan kirjottaa.

      Joo, mun mielestä myös valittaminen on väärä sana siihen, jos antaa palautetta. Ehkä se vaan yhdistetään siihen, että suomalaisilla on tapana valittaa. En kyllä ymmärrä, miten palautteesta voi suuttua! Miksi sitten pitää olla esim. nettikaupoissa palautelomakkeita, jos ei saa kuitenkaan antaa negatiivista palautetta?!

      Agenttilakka on kyllä kiva, koita vaan saada se pian kynsillekin. Mun ei pitäny edes hirveästi taivutella miestä auttamaan :D Sun postausta ootellessa!

      Poista
  3. Kaikki ihmiset ei vaan sovellu asiakaspalvelu työhön

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei kyllä sovi.. Mutta onneksi on myös niitä hyviä asiakaspalveluhenkilöitä :)

      Poista
  4. Heh, meillä Ylivieskan Kärkkäisellä ei edes myyjiä löydä tai jos löytää, ne juoksee karkuun. :D Eräänkin kerran olen neuvonut kosmetiikkaosastolla tuotteiden sijaintia muille kun ei myyjiä näy... :D
    Mun mielestä palautetta pitää antaa aina kun siihen on tarvetta, oli se sitten positiivista tai rakentavaa. Eihän sitä muuten voi kehittyä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei niitä Lahdessakaan hirveästi ole. Löysin postauksessakin mainitun myyjän kello-osastolta, koska lähempänä ei ollu ketään. Ja silti hän väitti tietävänsä kosmetiikasta :D Oon kyllä samaa mieltä sun kanssa!

      Poista
  5. Aika ankeaa palvelua kieltämättä :/ mut hyvä juttu että laitoit palautetta etkä vaan jäänyt märehtimään asiaa. Voi ehkä tilanne joskus parantuakin palautteen kautta :) Tosi kaunis on tuo lakkaus! Oonkin joskus. Miettinyt miten muut saa teipit aseteltua kun itselle on aina niin vaikeaa. Tuo kuulostaa ihan hyvältä taktiikalta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, lupasivat ottaa asian puheeksi osaston myyjien kanssa. Se on sitten toinen juttu muuttuuko tilanne mihinkään :D

      Kiitos! Suosittelen kokeilemaan; yksin en ikinä saisi teippejä paikoilleen :D

      Poista
  6. Ai karseaa - palaute on ollut vähintäänkin paikallaan! Mä oisin varmaan ärsyyntyneimmilläni mennyt hakemaan vielä samaista myyjää katsomaan laatikoita tyylin "kaivapa nyt se mattoveitsi taskusta ja avataanpas nämä".. Ärsyttäviä tuollaiset mukatietäjät, jotka eivät oo asiakastyön ammattilaisia, vaan jotakin ihme puuhastelijoita. Vielä varsinkin, jos et satu satu asumaan ihan siinä naapurissa että voisin vähän väliä ravata paikan päällä katsomassa joko tilaukset on purettu hyllyyn vai ei. Mur!

    Kynnet on sievät. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä suutun niiin helposti, että en vaan viittiny hakea myyjää paikalle enää, kun oisin varmaan räjähtäny siihen paikkaan :D Välimatka ei tosiaan ole mikään pieni päivittäin kuljettavaksi. Luulin, että muutamassa päivässä tuotteet saataisiin hyllyyn, mutta ei näköjään. Tosin Kärkkäisellä ei myyjiä hirveästi ikinä näy, joten kai henkilöä kohti on niin paljon töitä.

      Kiitos paljon! Pidin niistä lopulta itsekin :)

      Poista
  7. Mulla on käyny vähän samalla tavalla mutta ihan perustuotteiden kohdalla ja Helsingin Itiksessä. Ensinnäkään tokmannilta en löytäny työntekijöitä mistään muualta kuin kassalta. Sitten ku kysyin myyjä vastaa että lakkoja ei ole lisää vaikka siellä alla oli selkeästi lisää lakkoja. Hän ei vaivautunut tulla katsomaan tai edes kutsumaan toista myyjää paikalle. Ärsytti hirveesti ja mäkin pistin samantien palautetta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti liikkeillä sitten menee niin hyvin, ettei maksavat asiakkaat kiinnosta, vaikka tässä taloustilanteessa luulisi kiinnostavan. Yhtä paljon suututti silloin, kun Anttilassa mulle koitettiin kaupata Essien perusvalikoiman lakkoja kausilakkoina, koska "niissä on vaan väärät nimet, kun niitä ei ole keretty vaihtaa". Olisi pitäny silloinki laittaa palautetta, mut jotenki se vaan jäi.

      Poista