lauantai 5. maaliskuuta 2016

Decal mat - uhka vai mahdollisuus?

Penkkaripäivänä lähdettiin juhlimaan oikeen Helsinkiin asti, ja yksi porukasta oli varannu meille hotellin yöksi. Mun ilme oli varmasti näkemisen arvoinen junassa, kun kuulin meidän majoittuvan Hotelli Arthuriin, joka on Vuorikadulla CesarsShopin kivijalkaliikettä vastapäätä. Ehkä paras sijainti hotellille ikinä!

Olihan mun pakko päästä säästämään postikulut, joten suunnattiin CesarsShopille. Miesväki ei hirveästi juhlinut jouduttuaan kynsilakkoja pursuavaan kauppaan, joten olin tosi kiva ja suoritin kierroksen nopeasti. Mukaan lähti pitkään haluttu Messy Mansionin decal mat, jota hiplasin hotellissa joka välissä. Melkein nukuinkin sen kanssa.


En muistanu kuvata mattoa ennen käyttöä, mutta käyttöönhän se on tarkotettu. Kuvittelin kaikkien ylistyspuheiden pohjalta, että matto olisi ratkaisu kaikkiin ongelmiin eikä ilman sitä voisi elää. En ainakaan muista, että oisin lukenu mistään mitään pahaa matosta, joten päätin korjata tilanteen ja listata maton ei-niin-hyviä puolia.

Matto on silikonia ja siten sitä voi rullata ja taitella ilman pelkoa rypyistä. Materiaali toimii myös magneettina kaikille roskille, pölylle ja kissankarvoille, jotka tarttuvat kuin tauti kiinni. Mua ainakin häiritsee tosi paljon roskat pinnassa, koska ne tuntuu inhottaville. Silikonipintaan tarttuu mukavasti myös leimauslaatat ja scrapa, joita oon tottunu siirtelemään leimatessa. Koittakaapa siirtää vastalakatuilla kynsillä leimauslaattaa tai srcapaa matolla paikasta a paikkaan b. Joo, onnistuu se niin, että matto taittuu ja sen päällä olevat lakkapullot kaatuvat.

Kuvittelin, että voisin testata leimoja ja lakkoja tästä lähtien matolle paperin sijaan. En kuitenkaan saa leimoja tarttumaan mattoon, joten paperia käytän jatkossakin. Ilmeisesti mustan kaistaleen tarkoituksena on, että leimalakan peittävyyttä voi kokeilla mustalle taustalle, joten olisi ihan jees, jos leimat tarttuisvat siihen. Mustasta osasta irtoaa myös väriä kynsilakanpoistoaineella pyyhkiessä, vaikka matto on muuten asetoninkestävä. Onkohan mulla maanantaikappale?


Matto on siitä kiva, että sen päällä saa sotkea huoletta. Mun kynsienlakkausoperaatio tuottaa aina järjettömästi sotkua, joten matto suojaa pöydät hyvin. On myös helppoa, kun akryylimaalit ja kynsilakat voi "annostella" suoraan matolle eikä tarvitse etsiä hukkapaperia niille. Maalauksiakin voi harjotella hyvin maton päällä. Saan kuitenkin tehtyä myös maton putsaamisesta hankalaa. Putsaan maton niin, että kaadan kynsilakanpoistoainetta suoraan matolle ja hinkkaan paperilla. Mattoa saa kuitenkin hangata ihan kunnolla, jotta lika irtoaa. Mun tekis aina putsatessa mieli heittää matto parvekkeelta alas, kun sotkujen irtoamisen sijaan ne päättääkin levitä.

No, mun matto pääsi sitten lopulta pesulle eli lillumaan veteen lavuaariin. Olin maalannu akryylimaaleilla puolet matosta one strokeja tehdessä (kuvamateriaalia tulossa myöhemmin) enkä jaksanut putsata mattoa, joten päätin oikaista. Eipä maalit sitten lähteneetkään liottamalla, vaan sain hangata niitäkin pois. Onneksi suurin osa lähti hienosti vedellä pestessä, mutta osaan jouduin käyttää kynsilakanpoistoainetta.

En ole vielä heittäny mattoa menemään, koska onhan se oikeesti tosi hyödyllinenkin, mutta aattelin vaan listata vaiettuja haittapuolia. Mun kärsivällisyys on mitä heikoin, ja onnistun tekemään usein kärpäsestä härkäsen, mikä voi myös vaikuttaa käyttökokemuksiin. Oon kuitenki käyttäny mattoa ostosta lähtien aina kynsiä lakatessa, ja matolla leimadecaleiden teko sujuu kuin tanssi. En siis kadu ostoa, vaikka joku voisi niin luulla :D


Jaksatteko enää lukea kynsistä? Ihan muutama lause enää! Idea lakkaukseen tuli käyttäjältä @jauntyjuli, mutta en kuitenkaan kopioinut lakkausta suoraan omille kynsille. Pohjalle lakkasin Ciatén taupen Prima Ballerinan, joka on aikalailla dupe OPI:n Taupe-less Beachille. OPI:ssa laatu on vaan parempi, mutta Ciatéakin riitti leimojen alle kaksi kerrosta.


Etusormeen jätin pelkän Prima Ballerinan ja muihin kynsiin lisäsin glitteriä. Nimettömän kuorrutin kokonaan Jolly Jewelsillä nro. 130, mutta toisiin laitoin glitteriä liukuvasti vain osaan kynttä. Kaikkiin kynsiin leimasin kuvioita valkoisella laatoista BP-17 ja BP-55. Leimaus ei meinannu millään onnistua, joten kynsistä jäi vähän negatiivinen kuva. Idea oli ihan kiva, mutta toteutus ei sitten niinkään.



Ciaté - Prima Ballerina
Golden Rose Jolly Jewels - 103
Essence - Stamp Me! White


Oonko mä nyt sitten outolintu, joka löytää negatiivisia puolia decal-matosta? :D

39 kommenttia :

  1. Mun mielestä on kiva kuulla myös tuotteiden huonot puolet, ettei sitten kokeillessa järkyty niin pahasti :D mutta siis nuo kynnet - aivan täydelliset!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin munkin mielestä ja siksi ihmettelen, ettei tästä matosta ole ollut muualla mitään pahaa sanottavaa. Tai sitten mä vaan oikeasti teen kaikesta hankalaa :D Voi kiitos ♥

      Poista
  2. Hyvä ne on kertoa huonotki puolet. Mä voitin My personal calaxy blogin arvonnasta kyseisen maton. Aloin viime perjantaina ähertään leima decalit oikein pitkän kaavan mukaan, aattelin että seuraavana päivänä siirrän ne kynsille, no en kerenny. Sunnuntaina iltasella irtos aikaa ja aloin laittaa decaleita MUTTA ne oli niin jäykkiä ettei taipunu enää yhtään, niin koko työ valui hukkaan. En muista että leivinpaperin päälle tehdyt decalit olisi käyttäytyny noin. Meinas ihan itkettää!
    Mutta on siinä muita hyviä puolia ja käytössä aina lakkauksia tehdessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuohon leimadecal-asiaan ajattelinkin palata pian yhdessä postauksessa, jossa esittelen ekat matolle tehdyt leimadecalit. Seuraavana päivänä decalit ovat tosiaan jo liian kuivat, mutta mä oon kyllä niin kärsimätön, että mua nopea kuivaminen ei haittaa. Eilen tein viimeksi leimadecalit samalla kun odottelin öljyn imeytyvän kynsiin. Lakkausvaiheessa decalit oli juuri sopivasti kuivuneet :) Leivinpaperille tehtyjä decaleja voi käyttää vaikka parin päivän päästä, mutta sillä tavalla ne tosiaan kuivuvat hitaammin eli decalit pitää tehdä ajoissa. Mulle sopii paremmin decal-matto decaleihin, mutta toki kaikilla on omat mieltymykset :)

      Poista
  3. Mustakin oli hyvä kuulla huonoja puolia! Mä oon itse monesti miettinyt maton ostoa, mutta en mä sitten ehkä kuitenkaan taida sitä ostaa. Ehkä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta mun sanaan ei kannata luottaa täysin, koska näähän on mielipideasioita. Ja siis on tuo ihan ehdoton leimadecalien kanssa, eli jos niitä tykkää tehdä, niin suosittelen :) Muuten pystyy elämään ilman mattoakin.

      Poista
  4. Kynnet on kauniit!

    Tuo matto on mullakin varsinainen roskankerääjä, säilytysratkaisuni kun ovat edelleen hieman rönsyilevät ja matto majailee tällä hetkellä ...öhöm, työpöydän alla lattialla. :D Mutta silikonipinta on varmasti tarkoituksella sellainen että kokonaisen valmiin decalin saa irrotettua siitä helposti ilman stressiä ja siitä syystä yksittäisten leimakuvioiden ei ole siihen mahdollista tarttua.

    En oo itse ihan kauheasti vielä käyttänyt mattoa, mutta nimenomaan kokokynnen decalien teossa se on minulla toiminut. Haluaisin vielä keksiä mikä olisi se edullisin ja siisteintä jälkeä tekevä aluslakka, jotta haluaisin tuhlata aina decalien pohjaksi...? Paria eri lakkaa kerran sipaisseena huomasin että toinen teki ruman kuplapohjan, mutta en enää siinä vaiheessa muistanut mitä lakkoja olin päiviä aiemmin laittanut matolle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia!

      Maton säilytys on mullakin ongelmallista, koska vaikka se nyt meneekin taittamalla pieneen tilaan, niin en keksi sille silti järkevää paikkaa :D Joo, niin mäkin oon aatellu, että siitä silikonipinnastahan pitää decalien irrota, joten leimojen tarttumattomuus paljaalle matolle ei ole ihme. Se on kuitenkin ihme, että monet ovat mainostaneet nimenomaan sitä, että matolle voi hyvin testata eri leimoja ja sitten vain pyyhkiä pois.

      Mä käytän decalien pohjalla Essencen kirkasta geelilakkaa (nro. 01 Absolut Pure). Se on tosi hyvä pohja: ei kupli eikä decaleista tule paksuja. Laitan sitä decaleissa myös leimojen päälle ennen värittelyä, eikä se kevyesti levitettynä levitä leimoja. Lakka myös kuivuu nopeasti, on hyvä levittää Essencen sudilla ja lisäksi edullinen. Suosittelen!

      Poista
  5. Erittäi jepa, et toit huonojaki puolia matosta. Itelleki tullu vastaan vaan ylistyksiä tähän mennessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Mäkin jo mietin ennen hankkimista, että voiko se tosiaan olla niin täydellinen. No, ei ollut :D

      Poista
  6. Oli mielenkiintoista lukea maton huonoista puolista. Kynnet on tosi kauniit! Tuntuu vähän oudolta vieläkin lukea sun blogista leimausjuttuja, mutta on mukavaa, että leimailt :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha, leimauksia on luvassa myös jatkossa! Mä tässä yksi päivä mietin, että mitenhän mä koristelin kynnet ennen leimaustarvikkeita :D Mutta hei, kyllä mä tässä yksi päivä esimerkiksi maalasinkin. Kiitos kommentistasi :)

      Poista
  7. Helponinta toi matto on mun mielestä putsata teipillä tai sillä teippirullalla jolla poistetaan karvoja vaatteista (: sillä lähtee muutkin roskat helposti irti. Uber matossakaan ei leima tartu suoraan mattoon vaan täytyy laittaa kirkaslakka sinne alle eka :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei kiitti vinkistä! Täytyykin kokeilla teippirullaa, kun se kuitenkin on mukana aina leimatessa :) Silikonipinnan vika, ettei tartu, joten leimaan jatkossakin paperille.

      Poista
    2. Mäkin olin tulossa suosittelemaan teippirullaa, sillä tosiaan lähtee pöly ja roskat helpoiten:)

      Poista
    3. Jep, täytyy alkaa käyttää sitä jatkossa :)

      Poista
  8. Todella kivat kynnet!

    Multakin löytyy matto, mutta jäänyt vähälle käytölle. :D Enimmäkseen syystä, että lakkaan koneen ääressä ja se ei oikein mahdu järkevästi tähän pöydälle. Leimat olen saanut välistä tarttumaan ilman alulakkaa siihen, mutta välistä en. Toki leimatessa se suojaisi sotkuilta, mikä voisi olla paras funktio, tosin tämä vanha A4:nen toimii siinä myös. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      Mun täytyy aina raivata pöydältä tilaa matolle, koska en osaa pitää järjestystä yllä :D A4 on siinä mielessä hyvä, että sen voi leimauksien jälkeen heittää suoraan roskiin menettämättä hermoja putsauksen kanssa. Kuten aiemminkin mainitsin, matto on loistava decaleita ajatellen, mutten koe sitä muuten välttämättömäksi :)

      Poista
  9. Vanhat lakat lähtee parhaiten mattoa rypistelemällä. Jos tuntuu että on roskaa tai leimat ei tartu, pesen tiskiaineella ja harjalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeiltu sitäkin, mutta ne murenee sillein inhottavasti, että sitä murua on sitten joka paikassa. Lisäksi lakkamurut tarttuu magneetin lailla mattoon, joten kynsilakanpoistoainetta tarvii siinäkin. Peseminen on kyllä hyvä vaihtoehto roskien poistamiselle, mutta leimoja en enää edes yritä leimata ilman aluslakkaa :)

      Poista
  10. Hyvä, että toit ilmi myös huonot puolet. Oon ollut vähän kahden vaiheilla tuon maton ostamisen kanssa, mutta nyt taidan jättää sen suosiolla kauppaan, koska en varmasti jaksaisi nähdä noin paljon vaivaa sen puhtaana pitämiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisin väittää, että matossa on yhtä paljon sekä hyviä että huonoja puolia. Puhdistaminen on ehdottomasti työläintä.. Huomasin eilenkin decalien tekoa aloittaessa, että matto on vieläkin ihan pinkki akryylimaalin jäljiltä, vaikka olin sen jälkeen pessyt maton vedellä ja putsannut pari kertaa kynsilakanpoistoaineella.

      Poista
  11. Kiva kuulla myös maton negatiivisista puolista. Muakin on vähän houkutellut maton hankinta, mutta etenkin tuo roskien keruu ominaisuus nostaa karvat pystyyn. Mikään ei ole niin ärsyttävää kun nöyhtä ja karvat lakatessa. Lisäksi olen ollut aika tyytyväinen leivin paperin ominaisuuksiin decaleja tms. tehdessä, joten en taida vaivautua mattoa ainakaan vielä hankkimaan.

    Mun mielestä tuo lakkaus on todella upea :) aivan ihana tuo Jolly Jewel!

    Mun mielestä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole onneksi saanut niitä roskia kynsiin asti, mutta inhottavilta ne tuntuu mattoa käsitellessä. Decalienkin teko riippuu siitä mistä tykkää; mulle leivinpaperi on riittämätön decalien tekemiseen, mikä oli suurin syy maton hankkimiselle :) Matolle on paljon kivempi tehdä decaleita.

      Kiitoksia! Tuo on Jolly Jewelseistä ainoa, jota vielä käytän. On mulla näitä vielä neljä jäljellä, mutta ei enää hirveästi innosta muut. Muistan, kun silloin ilmestyessä näitä oli pakko käydä hamstraamassa, ja lopulta jäi käyttämättä :D

      Poista
  12. Minä myös hivenen petyin, ettei uber mattoon tartu kaikki lakat... Kokeilepa teippiharjaa putsaamiseen, jos ei niin kovin palaisi päreet :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En sitten tiedä, voiko tarttumiseen vaikuttaa leimasin tai muut välineet. Ehkä mä vaan odotin matolta vähän liikaa :D

      Poista
  13. Onks sulla teippiharjaa käytössä? Sillä saa kätsysti puhdistettua maton mm. karvoista! :) Mutta voi kurjuus jos siihen ei tartu leimat! Mulla on DRK-Nailsin matto ja se on jumalainen!! ♥___♥ Sen lisäksi että siihen tarttuu leimat maailman helpoiten, se on myös älyttömän kaunis! (Mulla on se valkoinen/läpinäkyvä versio). Jos on ylimääräistä rahaa reilu 15e niin suosittelen ehdottomasti DRK:n mattoa! ♥
    Ja nuo tekemäsi kynnet on ihan mielettömän kauniit!! ♥__♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, ja DRK-matosta lähtee myös lakkajäämät ihan kevyellä putsauksella kynsilakanpoistoaineeseen kastetulla vanulla. Itse asiassa sitä ihmettelin itsekin kun sitä ekaa kertaa puhdistin! En ymmärrä kuinka nuo ubermatit ja messy mansionit voi olla niin huonoja!?

      Poista
    2. Kiitos vinkistä, mun täytyy tutustua tuohon DRK:n mattoon :) Kyllä mun mielestä Messy Mansion ajaa asiansa loistavasti decaleita tehdessä ja siihenhän se on nimensä puolesta tarkoitettukin. Teippiharjaa aion jatkossa käyttää puhdistukseen, kun sitä niin monet ovat nyt suositelleet!
      Kiitos paljon! <3

      Poista
  14. Voi ei Anni. :DD Mua jotenkin nauratti, kun toi kertoo niin susta! Mulla on Uber Chicin matto ja siitä en oo aikanaan huomannut mustan värin lähtöä? Tuon lian ja karvojen ja roskien tarttumisen oon kanssa huomannut ja kyllähän se ärsyttää!! :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis oon varmaan ainut, joka käy tällasta taistelua aina kaikkien uusien juttujen kanssa :D Asiaan toki voisi auttaa, jos ei sotkisi niin paljon, koska silloin ei olis niin paljon putsattavaakaan..

      Poista
  15. Mä en taas koe mitään näitä sun listaamia asioita ongelmaksi :D Toki siihen tarttuu roskat helposti, mutta vetäsen tarrarullalla maton päältä ja roskat on historiaa, joten se ei ole musta ongelma ollenkaan. Leimaaminen suoraan matolle on joskus hieman kinkkistä, mutta olen ymmärtänyt että näin on monien muidenkin mattojen kanssa. Ja mulla ei kyllä irtoa tuosta väriä kynsilakanpoistoaineella pyyhkiessä, voisko olla kiinni aineesta? Mä käytän X-traa. Sillä lähtee kaikki lakkajämät yms. matosta ihan sipaisulla. Teen tuolla matolla paljon leimadecaleita ja tähän mennessä se on toiminut siinä ihan täydellisesti :) P.S. Tosi kauniit lakkaukset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siksi oonkin koittanu nyt painottaa, että nää ovat vain mun mielipiteitä :)

      Käytän X-traa, mutta ehkä mä sitten vaan sotken niin paljon, että putsaaminen on työlästä. Eikä mustasta osasta väriä irtoa hirveitä määriä, mutta sillein, että vanulappu värjäytyy harmaaksi.

      Decaleiden tekoon tuo on tosi hyvä, ja oonkin useammat decalit jo tehnyt :) Mutta siihenhän se on tarkotettukin, joten olisi ihme, jos ei toimisi. Kiitoksia!

      Poista
  16. tää oli hyvä postaus ! Sai mut miettimään että hehkutinkohan omassa postauksessa vähän liikaa.. :D tykkään kynsistäkin, toi BP-17 on ihana laatta !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Haha, varmasti riippuu käyttäjästä ja siitä miten toimii :D BP-17 on yksi mun suosikkilaatoista!

      Poista
  17. Ihana lakkaus ♥ Mulla on se uberchic matto ja sen kanssa ei oo ollut mitään ongelmia. Tosin must tuntuu et lakat kuivuu siihen ihan törkeen nopeesti :D Leimasiirtiksien teon jälkeen täytyy nopeasti lakata kynnet ja heti pistää siirtikset kiinni, koska ne kuivuu äkkiä ihan korpuiks ja menee palasiks.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Juu noista decaleista mulla on postaus tulossa sitten, kun sen ehdin tehdä :D MM:n matossakin decalit kuivaa hetkessä, mut mun mielestä se on hyvä juttu.

      Poista